Khamis, 28 Mei 2009

Maklumat Tentang American Petroleum Institute (API)

Gasoline Engines
Category
Status
Service
SL
Current sekarang
Untuk kegunaan semua enjin otomotif sekarang.
Diperkenalkan pada 1hb Julai 2001.
Minyak SL di reka untuk sediaan bg suhu tinggi
yang baik bg mengawal keladak dan merendahkan
konsumsi minyak. Kebanyakan minyak ini juga
menepati spesifikasi ILSAC terkini &/atau
berkelayakan sebagai Energy Conserving
SJ
Current
Untuk enjin otomotif 2001 & lama.
SH
Obsolete lama / dahulu
Untuk enjin 1996 & lama. Sah bila mendahului
katergori C
SG
Obsolete
Untuk enjin 1993 & enjin lama
SF
Obsolete
Untuk enjin 1988 & enjin lama
SE
Obsolete
Untuk enjin 1979 & enjin lama
SD
Obsolete
Untuk enjin 1971 & enjin lama
SC
Obsolete
Untuk enjin 1967 & enjin lama
SB
Obsolete
Untuk enjin lama. Digunakan hanya jika
disarankan oleh pengilang/pengeluar
SA
Obsolete
Untuk enjin lama, tiada prestasi diperlukan.
Digunakan hanya jika disarankan oleh pengilang/pengeluar

Enjin Disel
Category
Status
Service
CH-4
Current
Mula diperkenal pada 1hb Disember 1998. Untuk
kelajuan, enjin 4 lejang didesain bersesuaian
untuk piawaian ekzos emission 1998.CH-4 adalah
kompaun khusus untuk minyak disel dengan keberatan
kandungan sulfur sehingga 0.5%. Boleh digunakan
di dalam minyak CD, CE, CF-4 & CG-4
CG-4
Current
Diperkenal pada 1995. Untuk enjin severe-duty,
4 lejang yang menggunakan minyak dengan
keberatan sulfur kurang dari 0.5%. Boleh digunakan
di dalam minyak CD, CE, CF-4
CF-4
Current
Diperkenal pada 1990. Untuk kellajuan tinggi,
4 lejang, enjin biasa & bercaj turbo menggunakan
minyak dengan keberatan sulfur kurang dari 0.5%.
Boleh digunakan di dalam minyak CD, CE
CF-2
Current
.
Diperkenal pada 1994. Untuk enjin severe-duty,
2 lejang. Boleh digunakan di dalam minyak CD-II
CF
Current
.
Diperkenal pada 1994. Untuk enjin off-road (4-wheel),
indirect-injected serta enjin disel termasuk yang
menggunakan minyak dengan keberatan sulfur melebihi
dari 0.5%. Boleh digunakan di dalam minyak CD, CE,
CF-4
CE
Obsolete
Diperkenal pada 1987. Untuk enjin laju, 4 lejang,
kereta biasa, & enjin bercaj turbo. Boleh digunakan
di dalam minyak CC & CD.
CD-II
Obsolete
Diperkenal pada 1987. Untuk enjin 2 lejang
CD
Obsolete
Diperkenal pada 1955. Untuk enjin biasa dan
bercaj turbo
CC
Obsolete
Untuk enjin 1961
CB
Obsolete
Untuk enjin tugasan sederhana dari tahun 1949
hingga 1960
CA
Obsolete
Untuk enjin tugasan ringan (1940an dan 1950an)

MAXOIL ASF amat sesuai untuk minyak biasa dan minyak motor. Mencampurkan MAXOIL dengan minyak lain, bagaimanapun, agak memendekkan jangkahayat guna dan mengurangkan faedah prestasinya. MAXOIL tidak akan menyokong waktu pengeringan minyak jika ianya telah bercampur.
Minyak aditif lain adalah tidak digalakkan diguna bersama minyak motor MAXOIL
Fully Synthetic
Characteristics
0W-30
0W-40
5W-40
Minyak penjimat ekonomi

Meningkatkan kuasa & prestasi enjin

Memastikan enjin terpelihara dari haus dan keladak dari terkumpul

Membuatkan bahagian-bahagian enjin bergerak pantas
Semi-synthetic
Characteristics karaktoristik
5W-30
10W-40
15W-40
Perlindungan lebih baik

Perlindungan baik dalamasa 10 minit selepas bermula

Secar kasar, 3 kali lebih baik mengurangkan haus enjin

Meningkatkan waktu pertukaran minyak – tidak perlu menukar minyak terlalu kerap
Mineral
Characteristics
10W-40
15W-40
Perlindungan asas untuk semua jenis enjin
Minyak perlu ditukar lebih kerap

Tiada ulasan:

Catat Ulasan